میلیون ها فرد مبتلا به دیابت، قند خون خود را بیش از حد نیاز اندازه گیری کنند

10 دسامبر 2018 - برای میلیونها فرد مبتلا به دیابت نوع 2، آزمایش قند خون از طریق گرفتن خون از انگشتان و یک نوار مخصوص با کمک دستگاه قند سنج خانگی، به بخشی جدانشدنی از وظایف زندگی روزمره ی آنها تبدیل شده است. اما یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که برخی از آنها بیش از میزان مورد نیاز قند خون خود را اندازه گیری می کنند.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد، 14 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که نیازی به تزریق انسولین ندارند، تعداد نوارهای قند سنجی که خریداری می کنند برای دو بار یا بیشتر آزمایش قند خون در روز است، که البته به این میزان اندازه گیری قند خون بر اساس دستورالعمل های پزشکی نیازی ندارند.

این کار برای آنها از نظر زمانی هزینه در بر دارد و گاهی اوقات نگران کننده است. در حالی که به شرکتهای بیمه نیز صدها دلار در سال؛ هزینه تحمیل می شود. این هزینه با احتساب میلیون ها آمریکایی که دیابت نوع 2 را تجربه می کنند، و میلیون ها آزمایش غیر ضروری قند خون را بدون هیچ دلیلی انجام می دهند، به میلیارد ها دلار می رسد.

این مطالعه که توسط یک تیم از دانشگاه میشیگان در مجله ی JAMA Internal Medicine منتشر شده است، بر زیرمجموعه ای از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تمرکز دارد که تحقیقات نشان داده است، از ردیابی روزانه ی قند خون خون نفعی نمی برند. این افراد شامل بیمارانی هستند که یا هیچ دارویی برای کاهش قند خون خود استفاده نمی کنند و یا کسانی که از نوعی از داروهای خوراکی دیابت استفاده می کنند که با افزایش خطر هیپوگلایسمی همراه نیستند.

در واقع، دستورالعملهای سه جامعه ی پزشکی مختلف: آکادمی پزشکان خانواده ی آمریکا، انجمن پزشکان داخلی و انجمن غدد درون ریز به همه پزشکان توصیه کرده اند که چنین افرادی نیازی به اندازه گیری مرتب قند خون خود ندارند.

در این مطالعه بیمارانی که به وضوح نیاز به نظارت روزانه بر قند خون خود داشتند یعنی افرادی که تحت درمان با انسولین بودند و یا کسانی که داروهایی را مصرف می کردند که خطر هیپوگلیسمی را افزایش می دهند، حذف شدند.

منبع:

JAMA Internal Medicine, 2018; DOI: 10.1001/jamainternmed.2018.5700

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181210144946.htm